– Jak vysvětlit rozdílnost názorů dětem a přitom nebrat svobodu nikomu?
SVÁTEK DEMOKRACIE
Pro někoho čest, pro jiné ironie… Každý vnímáme trochu jinak současnost i minulost.
Pocházím z rodiny, které situace nikdy nebyla lhostejná, a vážím si rodičů za jejich aktivní boj proti minulému režimu. Že kvůli kádrovému posudku měli nejnižší možné platy, a dnes tedy i důchody, těžko se dá zapomenout.
Kdysi jsem psala seminární práci na téma Odškodňování obětí, kde na základě výslechů lidí, kteří se stali zároveň válečnou obětí i obětí komunistických represí, vyplynulo, že za utrpení například v koncentračních táborech byli odškodněni hned několikrát, zatímco za komunistická omezení s hlubokým dopadem na celou rodinu dostali stěží písemnou omluvu.
Jednou z obětí byl charismatický lékař se čtyřmi atestacemi, MUDr. Karel Dobrý, kterého jsem znala osobně jako svého učitele a později přítele. Vzpomínky na shnilé slupky od brambor v koncentračním táboře a jizvu na čele od miny pro něho byly srovnatelné s vyloučením z lékařské komory za boj proti režimu…
Ani se státní zkouškou z politologie se necítím kompetentní veřejně soudit současnou situaci a různé postoje. Právo na ně je ostatně součástí svobody. Vyjadřuji se dnes z pozice rodiče s terapeutickým a pedagogickým vzděláním a někoho, kdo má možnost příští generace ovlivnit literaturou.
Jak dětem můžeme vysvětlit rozdílnost názorů, pomoci jim se v nich zorientovat a přitom nebrat svobodu nikomu?
Především neberme svobodu ani dětem samotným. Můžeme jim být vzory dle svého nejlepšího přesvědčení, ale je dobré nechávat vůli do budoucna. Proč by jedna babička nejradši vrátila komunismus a druhá proti němu demonstrovala? Děti se ptají na minulost i současnost, ale zároveň samy vnímají. Už jako malé mají vlastní intuici a postupně se rozvíjející i rozum. Proto je nepodceňujme a neovlivňujme radikálně. Vymezení proti tomu, co vnímáme přímo za zlo, je samozřejmě namístě.
Ale co když má názor, který dítě pochopilo jako nedobrý, někdo, koho má rádo? Zde se dostává do vnitřního konfliktu a zmatku, s kterým potřebuje pomoct. Volím dětem bližší obrazné vysvětlení, že každý realitu nahlíží skrz své brýle. Ty brýle mohou mít různé filtry. Čím víc se o dění zajímáme a snažíme se v různých oblastech vzdělávat, mohou být brýle průzračnější. Něčí brýle jsou zabarveny filtrem zkušenosti, výchovy, podmínek… Než přijmete něčí názor, zkoumejte, jakým filtrem se na věc dívá a jak k názoru došel. Nepřebírejte s absolutní nekritičností ani názory rodičů a dalších blízkých. Choďte s očima otevřenýma a čistěte si pravidelně brýle!
Pokud má být na brýlích nějaký filtr, ať je to filtr Lásky, která napomůže vidět Pravdu…!
Anežka Šoubová, Dvojka